søndag 9. februar 2014

Verdens beste tomatsuppe

Da jeg bodde i Bergen hadde jeg på et tidspunkt skikkelig suppe-dilla. Det var en stund jeg lagde suppe til middag nesten hver dag, alltid fra bunnen av. Jeg hadde ikke spesielt mye kjøkken-erfaring på det tidspunktet, så resultatene varierte litt. Men den ene som ble veldig god var hjemmelaget tomatsuppe. Nå har jeg hatt noen år på å finjustere oppskriften og gjøre den enda bedre enn den var første gangen (for når jeg tenker tilbake var den vel egentlig ganske smakløs og kjedelig, men jeg var veldig stolt). Så da tenkte jeg å dele oppskriften. Vet det er mange gode oppskrifter på hjemmelaget tomatsuppe som ligger ute på nett, men denne er virkelig knallgod!
Denne oppskriften gir mat til ca 4 pers.


Du trenger 6-8 tomater, 1 buljongterning, 1-3 dl vann, 1 løk, 1 rød paprika, 1 gul paprika, 1 rød chili, 1 lite glass soltørkede tomater,  2 ss tomatpuré, 3 ss balsamico, 1 dl matfløte, salt og pepper


Slik gjør du:
1. Hakk opp løk, paprika og chili og ha det i en gryte sammen med litt smør eller olje. Surres til løken blir blank. Hvis du ikke ønsker en sterk suppe, kan du helt fint redusere mengden chili, men jeg synes nå det er deilig med en suppe som varmer litt ekstra i halsen på kalde vinterdager ;)

2. Ha oppi en buljongterning og et par dl med vann og la det putre til buljongen har løst seg opp.

3. Del opp tomatene i biter og ha de opp i gryten. Tilsett de soltørkede tomatene samtidig - men ikke oljen de de ligger i (viktig). Skal kokes sammen med de andre ingrediensene til tomatene blir myke. Blir det for lite fuktighet tilsetter du bare litt mer vann

4. Tilsett tomatpuré

5. Når alt er mørt og tomatene faller litt fra hverandre kan du bruke stavmikser eller blender for å gjøre suppen jevnere i konsistensen. Akkurat hvor glatt du vil ha den er en smakssak. Synes du den er for tykk tilsetter du bare litt vann

6. Når du har fått den konsistensen du ønsker tilsetter du balsamico og fløte. Balsamicoen gir en liten spiss til suppen som er veldig deilig, men tilsett litt og litt så ikke smaken blir for dominerende - noen kan være litt skarpere i smaken enn andre. Matfløten gjør den enda litt fyldigere og rundere i smaken. Her fungerer også Alpro soyafløte helt utmerket hvis man ikke skulle tåle melkeprodukter.

7. Smak til med salt og pepper.

Server gjerne med varme hvitløksbaguetter til.


Bon appetit :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar