tirsdag 4. mars 2014

Knasende knekkebrød

Her om dagen lagde jeg knekkebrød for første gang, og det ble supergodt! Og ikke minst er det kjempesunt, og mye mer mettende enn knekkebrød fra butikken. De er proppfulle av fiber og helt uten skumle tilsetninger. De er faktisk veldig enkle å lage, men man må regne med en del tid til å tørke de i ovnen for at de skal bli skikkelig knasende og sprø.

Du trenger 4 dl havregryn, 3 dl grovt mel, 3 dl solsikkefrø, 1 dl linfrø, 2 dl sesamfrø, 1 ts salt, 1 ss honning, 7 dl vann


Bland alle de tørre ingrediensene i en bakebolle

Varm opp 1 dl vann og løs opp honningen i vannet

Bland alt det våte og det tørre, og la deigen svelle i ca 10 minutter

Ha bakepapir på to stekeplater og fordel halvparten av deigen på hver plate. Spre deigen utover platen så jevnt du klarer med en slikkepott. Det er viktig å bruke hele platen for at knekkebrødene skal bli tynne nok. Er de for tykke vil de ikke bli sprø

Sett de i ovnen på 160 grader (varmluft) i 10 minutter. Da har deigen blitt litt fastere, så du kan ta de ut og skjær de opp med et pizzahjul e.l. Sett de tilbake i ovnen i 20 min. Bytt så om på platene og la de stå i enda 20 min. Skru deretter temperaturen ned til 120 grader og la ovnsdøren stå på gløtt i 10-20 min for at knekkebrødene skal bli helt tørre.

Hvis de fortsatt ikke er helt sprø kan du fint la de stå lenger - så lenge det er nødvendig. Mine måtte stå nesten en time på 120 grader før de var helt perfekte. Ta de ut og la de kjøles helt ned før du legger de i en boks.

Jeg spiste tre små knekkebrød til lunsj i dag, med kjøttpålegg og agurk pluss en gulrot ved siden av. Kjempegodt! Og det er deilig med mat som er mettende og samtidig lett. Hater den følelsen av å ha en stein i magen etter et tungt måltid, da er det neimen ikke lett å finne energi til å få ting gjort hjemme.

Til middag i dag tenkte jeg å lage lasagne med skiver av squash istedet for pastaplater, slik at man slipper de raske karbohydratene. Jeg har hørt at mange lager lasagne slik for at det skal være sunnere og kutte ned på kaloriene, men jeg har ikke testet det selv ennå. Veldig spent på hvordan det blir! Blir det vellykket legger jeg ut oppskrift i morgen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar