onsdag 19. mars 2014

Kombucha - alt du trenger å vite

Hva er kombucha?
Jo, kombucha er en syrlig drikk laget av te og sukker. Den fermenteres slik at sukkeret i teen omdannes til syre. For å lage den trenger man en SCOBY (Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast). Den ser litt ut som en tykk gelantin-pannekake. Scobyen fermenterer teblandingen i løpet av 7-15 dager, og da er den drikkeklar. For hver gang vil Scobyen, eller kombuchamammaen som den også kalles, formere seg og lage en ny scoby (eller kombuchababy). Så du starter med 1, så får du 2, så 4, så 8, så 16 osv. Så da må de kastes eller gis bort til noen som ønsker seg en. Jeg har alltid 4 store krukker stående til fermentering, med én scoby i hver. Når satsen er ferdig sitter jeg igjen med 8, men det er grenser for hvor mye kombucha jeg klarer å drikke, så jeg kaster eller gir bort halvparten.

Ferdig kombucha nytes en tidlig morgen i solen
Hvorfor drikke kombucha?
Jeg ble først og fremst nysgjerrig på kombucha på grunn av den gode effekten på fordøyelsessystemet. Jeg hadde intense, uforklarlige magesmerter 90% av tiden, og var hele tiden oppblåst og slapp. Jeg prøvde å fikse det med et godt kosthold, men det hjalp ikke så veldig mye. Men etter jeg fikk en scoby og begynte å lage kombucha hjemme har jeg knapt nok hatt smerter i det hele tatt. Jeg har også mye mer energi, og føler meg generelt friskere. Kombucha er en probiotisk drikk og har en utrolig fin effekt på mage- og tarmsystem uansett hvilke problemer man måtte ha (eller ikke ha for den saks skyld). Den sørger rett og slett for at alt fungerer som det skal.
Kombucha inneholder små mengder glukuronsyre som hjelper leveren med å kvitte seg med giftstoffer. For best detox-effekt bør den drikkes på tom mage om morgenen. Har man hatt en litt hard kveld på byen kvelden før vil jeg tro at dette kan være redningen for mange ;)
Det er også veldig mange som gir kombucha æren for at de har blitt friske for kreft. Studier gjort i Tyskland og Russland bekrefter dette.
Den er i tillegg en fantastisk booster for immunsystemet.
Og den er full av antioksidanter som er flott for huden. Den kan hjelpe mot alt fra akne til å beskytte mot for tidlig aldring.
Det har også vist seg å ha en veldig god effekt på leddgikt og andre plager i muskler og ledd.
I tillegg er det en drikk som smaker veldig godt. Den lukter litt spesielt, (forferdelig ifølge min kjære) men smaken er syrlig og frisk (der er min bedre halvdel helt enig) ;)

Hvem kan drikke kombucha?
Absolutt alle kan drikke kombucha, men jeg hadde ikke anbefalt det til små barn på grunn av hvor kraftig avgiftende den er. Jeg drikker et glass kombucha hver morgen på tom mage, og det gir meg et lite piff til å komme i gang. Stort sett blir det med det ene glasset, men man kan fint drikke flere glass daglig om man ønsker det.

Jeg føler også at jeg bør nevne det faktum at kombucha faktisk er veldig billig å lage, det er ikke mer utgifter enn 5-10 kroner pr liter. Teen jeg bruker kjøper jeg her, og bruker du min rabattkode HWC093 får du 5$ i avslag på din første bestilling.

Hvordan lages kombucha?
Å lage kombucha er uhyre enkelt. Du trenger økologisk sort te (helst med fruktsmak), vanlig hvitt sukker, vann, og en SCOBY. Scoby er det vanskeligste å få fatt i, men jeg sender gjerne til de som ønsker seg en. Bare send meg en mail :)

Her kommer hele prosessen, steg for steg:

Steg 1
Sørg for at kjøkkenbenker, hender, og utstyr er rent. Her er hygiene er kjempeviktig! Finn en beholder som tar
ca 2 liter væske til å ha kombuchaen i

Steg 2
Kok opp 1,5 liter vann med 5 ss sukker. Ha oppi 2 teposer med økologisk sort te og la de trekke. La blandingen avkjøles til romtemperatur og ta ut teposene.
Teblanding står til kok. Én med ferskensmak og én med jordbær. Økologisk sort te fra St.Dalfour

Steg 3
Hell teblandingen over i en beholder av glass. Det er viktig at beholderen er ren, men den må ikke vaskes med såpe - skyll heller bare mange ganger med varmt vann. Når teblandingen er helt over i glasset legger du scobyen forsiktig oppi, sammen med ca 1 dl væske ferdig kombucha (det følger med når jeg sender fra meg en scoby). Når du har laget ferdig kombucha selv tar du alltid vare på litt av den til neste sats. Det er kjempeviktig for at den skal holde en lav ph slik at det ikke begynner å mugne.

Steg 4
Når scobyen har blitt lagt i glasset sammen med teblandingen og litt ferdig kombucha fester du et klede eller et kaffefilter over åpningen til beholderen med en strikk. Det er viktig at det får litt oksygen, men vi må forhindre at insekter o.l. havner oppi (fluer tiltrekkes veldig av fermentert mat og drikke).

Steg 5
Sett beholderen et sted med jevn temperatur og hvor den ikke vil bli forstyrret. Den skal ikke håndteres underveis i fermenteringsprosessen, fingre oppi o.l. er fy! Det er levende bakterier det er snakk om, og de må respekteres for at de skal gjøre jobben sin best mulig.

Steg 6
Etter 7-20 dager har det dannet seg en ny scoby i glasset. Da kan du ta ut begge kulturene og sile blandingen over på glassflasker (ikke plast!!!) og sette de i kjøleskapet. Du kan eventuelt tilsette ca 10% ferskpresset juice til blandingen for en tydeligere fruktsmak. Granateple er fantastisk! :)

Steg 7
Du har nå 2 scobyer. Skyll de under romtemperert vann og fjern forsiktig tråder o.l. før de plasseres i hvert sitt nye glass med ferdig avkjølt teblanding. Det kan være greit å gjøre ferdig blandingen før du tar ut scobyene, så slipper de å ligge så lenge å vente. Du kan nå begynne hele prosessen på nytt, bare med dobbel mengde teblanding.

Ferdig kombucha - det har dannet seg en ny bakteriekultur (SCOBY) på toppen som nå er klar til å formere seg videre
Dette kan kanskje høres veldig omstendelig og komplisert ut, men det er virkelig ikke mye jobb. Jeg håper at det er en grei beskrivelse av hvordan prosessen foregår, men dersom noe er utydelig er det bare å legge igjen en kommentar så skal jeg prøve å forklare bedre :)

Uansett, det er å lage kombucha er kjempespennende og veldig gøy. Jeg er i hvert fall helt frelst, så jeg håper at noen flere der ute også kunne tenke seg å prøve. Jeg sender som sagt gjerne fra meg noen bakteriekulturer hvis noen kunne tenke seg det. Det er jo så trist å kaste de, de er jo levende vesner med en god effekt, så det gjør meg veldig glad om noen vil adoptere :)

1 kommentar:

  1. Patrick S Kristofferse19. mars 2014 kl. 13:27

    Må si dette høres veldig spennede ut. Må kanskje prøve dette engang ;-)

    SvarSlett