fredag 2. mai 2014

Proteinrike skumboller

Nå er det altfor lenge siden siste innlegg/oppskrift, så nå måtte jeg ta meg selv i nakkeskinnet og finne på noe spennende å dele med dere :) I påsken var jeg utrolig dårlig til å holde både trening og kosthold ved like, men nå er jeg back on track igjen heldigvis. Målet mitt fremover er å jogge mer for å få bedre kondis, og få mer muskler på kroppen. Og da er det proteinrik mat som gjelder! Dagens oppskrift er perfekt dersom du vil kose deg med noe godt i helgen uten å våkne mandag morgen med dårlig samvittighet over helgens utskeielser ;)


Skumboller! Eller kokosboller om du vil. De har et høyt innhold av protein, er helt sukkerfrie, og har svært få kalorier. Jeg lagde 6 skumboller med totalt 312 kalorier, altså er det bare 52 kalorier pr bolle! Nesten ingenting med andre ord ;) Hver bolle inneholder likevel 3,5 g protein fra eggehvite og gelatin.

De går overraskende fort å lage, og kjære vene så gode de ble! Dette er virkelig noe som bør prøves. Mine ble riktignok ikke spesielt pene å se på, mer som skumkladder fremfor skumboller ;) Massen stivnet nemlig før jeg rakk å få de inn i en sprøytepose, så jeg måtte legge de opp med skje. Men smaken var i det minste fin!

Du trenger 2 eggehviter, 50 g sukrinmelis, 5 dråper stevia vanilje(kan fint sløyfes), 25g 86% sjokolade, 4 gelatinplater/2 ts gelatinpulver. 

Legg gelatinen i bløt i noen minutter før du klemmer ut vannet og deretter smelter den i en kjele. Hvis du bruker pulver kan det fint røres ut i litt kokende vann uten å bløtlegges først. 
Begynn med å piske eggehvitene og stevia. De skal bli så stive at bollen kan snus på hodet. Sikt inn sukrinmelisen og pisk den forsiktig inn. Hell den smeltede gelatinen forsiktig inn mens du pisker. Bruk enten skje eller sprøytepose til å lage boller (5-6 stk) på en tallerken.
Smelt sjokoladen og bruk en teskje til å drysse den over skumbollene. Den er kraftig i smaken så det skal veldig lite til :) Dryss gjerne litt revet kokos over også dersom du ønsker det. La de stå kaldt noen minutter før prøvesmaking. 

Visste dere forresten at gelatin er skikkelig supermat? Det er rikt på protein, det hjelper på leverfunksjonen, øker næringsopptaket i kroppen, regulerer mage og tarm ved å blant annet normalisere magesyreproduksjonen, det gir fastere og mer spenstig hud. Egentlig er det noe vi burde spise litt av hver eneste dag :) Jeg handler gelatinpulver her, fordi det er myyyye sunnere og renere enn gelatinen man kjøper i butikken.

Håper det smaker! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar